500 فلس
تجيب مثلا 500 فلس وتقول للطلاب "مين يبيها ؟". كلهم يرفعوا ايديهم
كرمشها وخلي شكلها وحش وقول "مين يبيها؟". كلهم ب يرفعوا ايديهم
دوس عليها .
هو ربنا: رغم ان احنا متوسخين ومكرمشين وحالتنا وحشة ربنا لسه بيحبنا وعايزنا زي ما الطلاب كلهم عايزين ال500 فـلـس
تجيب مثلا 500 فلس وتقول للطلاب "مين يبيها ؟". كلهم يرفعوا ايديهم
كرمشها وخلي شكلها وحش وقول "مين يبيها؟". كلهم ب يرفعوا ايديهم
دوس عليها .
هو ربنا: رغم ان احنا متوسخين ومكرمشين وحالتنا وحشة ربنا لسه بيحبنا وعايزنا زي ما الطلاب كلهم عايزين ال500 فـلـس
الساعه الضائعه
اول ما الخادم يخش الفصل يكون متضايق قوى وزعلان ويتكلم بعصبية فالاطفال يسألوه: "مالك؟" فيقولهم "اصل الساعة بتاعتى ضاعت ودى كانت ساعة غالية عليا قوى لو ممكن تساعدونى تدوروا معايا هنا فى الفصل" ( ويكون هو عاينها فى مكان ما ) و واحد من الاطفال يلاقيها فيشكرة الخادم وممكن يعزم الفصل على حاجة ساقعة احتفالا بالساعة .....ودا ممكن يكون مدخل (للدرهم المفقود - الخروف الضال - الابن الضال )
من أنا
الهدف: لعبة بسيطة للتعارف
١) قم بتصميم كروت/بطاقات ليملأها الطفل كالاتي:
السن:___________
الصف الدراسي:____________
ولد أم بنت: _______________
الهواية المفضلة:____________
اللون المفضل: _____________
المادة المفضلة:_____________
المهنة التي أريد أن أعمل بها حينما أكبر:_____________
٢) يملأ كل من الأطفال بطاقة ببيناته، ويكتب إسمه على البطاقة. ثم يحتفظ الخادم بالبطاقات.
٣) في أي وقت يختاره الخادم، يقوم بسحب أحد البطاقات. يقف الأطفال جميعا، ثم يختار الخادم إحدى النقاط من على البطاقة ليقرأها و يعطي الارشادات للمخدومين كالآتي:
"إذا انطبقت عليك المعلومة، خليك واقف... وإذا ما إنطبقتش عليك يبقى تقعد"
(يعني لو أول معلومة إن صاحب البطاقة ولد، يبقى كل البنات تقعد)
ثم يختار الخادم نقطة أخرى ليقرأها، وهكذا، إلى أن يظل شخص واحد فقط واقفا وهو صاحب البطاقة.
الاهداف:
- التعارف ما بين أطفال الفصل الواحد.
- تعرف الخدام على الأطفال بصورة أعمق، و هذا يساعدهم في الخدمة الفردية و معرفة إحتياجات الأولاد.
- ملاحظة الأطفال لنقاط التشابه بينهم. من الممكن للخادم أن يركز على هذه النقاط.
- وسيلة لملء الأوقات... ما بين الفقرات مثلا.
- وسيلة من وسائل تكوين عادات معينة للفصل... فمثلا من المكن أن نسحب عد قليل من الكروت في كل مرة.
- أيضا يمكن استخدامها في المؤتمرات... تسحب الكروت على فترات متباعدة
لعبة الاشارات
قص 3 دواير من الورق: واحدة خضراء و واحدة صفراء و واحدة حمراء. ثبت في كل دايرة عصاية أو شفاطة تمسكها منها. قول للاولاد طول لما تكون إنت رافع الاشارة الخضراء، لازم يفضلوا يمشوا حولين الأوضة. أول لما ترفع الاشارة الصفراء يبتدوا يهدوا و أول لما ترفعالاشارة الحمراء يقفوا مكانهم. ممكن تشغل موسيقى أثناء اللعبة.